"...ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή" για τα κρούσματα διαρροής της "Ελληνικός" Χρυσός
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Μεταλλεία STOP
- Δημιουργηθηκε στις 15 Οκτωβρίου 2013
- Επισκέψεις: 38841
Η μεταφορά αποβλήτων χρυσού Χαλκιδικής γίνεται κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, καταγγέλλει ο ευρωβουλευτής Κρίτων Αρσένης. Με κατεπείγουσα γραπτή ερώτηση στην Επιτροπή αναφέρεται σε δύο περιπτώσεις διαρροής αποβλήτων, διαβλέποντας σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του Κρ.Αρσένη:
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, το Σάββατο 5 Οκτωβρίου, διαπιστώθηκε διαρροή πιθανά τοξικών υγρών της Ελληνικός Χρυσός στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από κοντέινερ της εταιρείας. Τα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι ο καπετάνιος αρνήθηκε να φορτώσει κοντέινερ με φορτίο πιθανά τοξικών ορυκτών υλών. Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης «ο καπετάνιος ανέφερε πως υπάρχει κοντέινερ στο οποίο παρατηρήθηκε διαρροή [...]. Κατά την πάγια τακτική που ακολουθείται, όταν τα φορτία δεν είναι καλά συσκευασμένα, αυτά δεν μένουν στο λιμάνι αλλά απομακρύνονται από αυτό». Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός, το «εν λόγω υλικό είναι εμπορεύσιμο συμπύκνωμα χρυσοφόρου πυρίτη, το οποίο παράγεται στο εργοστάσιο εμπλουτισμού της Ολυμπιάδας». Πρόσθεσε, επίσης, ότι «χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνο».
Τρεις εβδομάδες πριν το παραπάνω περιστατικό, την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου, ατύχημα είχε σημειωθεί στη Ρεντίνα Θεσσαλονίκης, όταν διέρρευσαν από φορτηγό μεταφοράς υλικά, ο βαθμός επικινδυνότητας των οποίων τελεί υπό διερεύνηση από τις αρμόδιες αρχές. Η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός δεν έχει μέχρι σήμερα ακόμη απαντήσει σε ερώτημα που της απηύθυνε ο Φορέας Διαχείρισης Βόλβης στις 17/9/2013 σχετικά με τη χημική σύσταση του μεταφερόμενου υλικού και τις συνθήκες μεταφοράς του. Για το συμβάν διενεργείται προανάκριση κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, ενώ ακόμη δεν έχουν σταλεί στον Φορέα Διαχείρισης Βόλβης τα αποτελέσματα των χημικών αναλύσεων της Β’ Χημικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης, όπως και απάντηση για το αν το φορτηγό που τα μετέφερε ήταν εφοδιασμένο με τις απαραίτητες άδειες.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του Κρ.Αρσένη:
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, το Σάββατο 5 Οκτωβρίου, διαπιστώθηκε διαρροή πιθανά τοξικών υγρών της Ελληνικός Χρυσός στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από κοντέινερ της εταιρείας. Τα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι ο καπετάνιος αρνήθηκε να φορτώσει κοντέινερ με φορτίο πιθανά τοξικών ορυκτών υλών. Σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης «ο καπετάνιος ανέφερε πως υπάρχει κοντέινερ στο οποίο παρατηρήθηκε διαρροή [...]. Κατά την πάγια τακτική που ακολουθείται, όταν τα φορτία δεν είναι καλά συσκευασμένα, αυτά δεν μένουν στο λιμάνι αλλά απομακρύνονται από αυτό». Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός, το «εν λόγω υλικό είναι εμπορεύσιμο συμπύκνωμα χρυσοφόρου πυρίτη, το οποίο παράγεται στο εργοστάσιο εμπλουτισμού της Ολυμπιάδας». Πρόσθεσε, επίσης, ότι «χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνο».
Τρεις εβδομάδες πριν το παραπάνω περιστατικό, την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου, ατύχημα είχε σημειωθεί στη Ρεντίνα Θεσσαλονίκης, όταν διέρρευσαν από φορτηγό μεταφοράς υλικά, ο βαθμός επικινδυνότητας των οποίων τελεί υπό διερεύνηση από τις αρμόδιες αρχές. Η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός δεν έχει μέχρι σήμερα ακόμη απαντήσει σε ερώτημα που της απηύθυνε ο Φορέας Διαχείρισης Βόλβης στις 17/9/2013 σχετικά με τη χημική σύσταση του μεταφερόμενου υλικού και τις συνθήκες μεταφοράς του. Για το συμβάν διενεργείται προανάκριση κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, ενώ ακόμη δεν έχουν σταλεί στον Φορέα Διαχείρισης Βόλβης τα αποτελέσματα των χημικών αναλύσεων της Β’ Χημικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης, όπως και απάντηση για το αν το φορτηγό που τα μετέφερε ήταν εφοδιασμένο με τις απαραίτητες άδειες.
Είναι απαράδεκτη, τόσο η αποφυγή ανάληψης ευθύνης από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης για το αν αποθηκεύονται ή όχι τοξικά υλικά στις εγκαταστάσεις του λιμανιού, όσο και οι ‘ήξεις αφήξεις’ δηλώσεις της Ελληνικός Χρυσός μέσω εκπροσώπου της για την επικινδυνότητα ή μη των υλικών αυτών.Περαιτέρω, ανακύπτει σοβαρό ζήτημα σχετικά με ενδεχόμενη παραβίαση όρων της Οδηγίας SEVESO. Το ΥΠΕΚΑ έχει αδειοδοτήσει την εταιρεία Balkan Logistics ΕΠΕ, η οποία αποθηκεύει τα υλικά, σε περιοχή όπου σύμφωνα με την εκεί τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) της δημοτικής ενότητας Εχεδώρου του δήμου Δέλτα, απαγορεύεται η εγκατάσταση νέας μονάδας SEVESO.Η τοπική κοινωνία της Χαλκιδικής έχει δικαίωμα να διεκδικεί την υπεράσπιση του νερού της, των δασών της, του τουρισμού, της γεωργίας και της κτηνοτροφίας απέναντι σε μια εξόρυξη χρυσού που είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι έχει καταστροφικές συνέπειες.Στηρίζω τον δίκαιο αγώνα των κατοίκων και τους καλώ να συνεχίσουν να παλεύουν ειρηνικά.
Η Balkan Logistics EΠΕ είναι εγκατεστημένη στη Β’ Φάση της ΒΙ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης στη Σίνδο του δήμου Δέλτα του Ν. Θεσσαλονίκης για την οποία το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει εγκρίνει τους Περιβαλλοντικούς Όρους λειτουργίας της (Απόφαση με Αρ. Πρωτ. 21619/5-3-2013).Ωστόσο, στην "Έγκριση − Τροποποίηση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Δημοτικής Ενότητας Εχεδώρου του Δήμου Δέλτα Ν. Θεσσαλονίκης", (ΦΕΚ 304 ΑΑΠ 7-11-2011, σελ 2944) γίνεται σαφής και ρητή αναφορά για: “την απαγόρευση της εγκατάστασης οποιασδήποτε νέας μονάδας ‘SEVESO’ στα διοικητικά όρια της Δημοτικής Ενότητας Εχεδώρου”.Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1. Είναι ενήμερη για τη σειρά περιστατικών διαρροής στη Ρεντίνα και στο λιμάνι Θεσσαλονίκης;
2. Έχουν τηρηθεί οι διατάξεις των άρθρων 2 και 5 της Οδηγίας 2012/18 (Οδηγία SEVESO) που ορίζουν ότι τα Κράτη Μέλη πρέπει να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη ατυχημάτων που αφορούν στη μεταφορά επικίνδυνων υλικών, λαμβάνοντας υπόψη ότι τον τελευταίο μήνα σημειώθηκαν δύο ατυχήματα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης;
3. Είναι η αδειοδότηση της συγκεκριμένης μονάδας σύμφωνη με το άρθρο 13, σχετικά με τον σεβασμό των πολιτικών χρήσης γης της Οδηγίας SEVESO, η οποία εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της συγκεκριμένης Οδηγίας σε περιοχή όπου σύμφωνα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο απαγορεύεται;
Newsroom Enet πηγή: εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ